Od 29. februarja 2020 so vse oblike javnega prevoza v Luksemburgu, vključno z avtobusi, vlaki in tramvaji, brezplačne za prebivalce in turiste. Shema velja po vsej državi in potniki morajo kupiti vozovnico le, če želijo potovati v prvem razredu.
Po treh letih, odkar je po cestah Luksemburga zapeljal brezplačni javni promet, je ta zelo dobro sprejet, piše EuroNews. Ob obletnici te na videz zelo drage sheme skoraj vsi, ki uporabljajo tramvaje, avtobuse in vlake v tej majhni državici EU, ocenjujejo, da so z njo zadovoljni.
Okolju prijazna shema je bila delno načrtovana zato, da bi znižali število osebnih avtomobilov, ki vozijo po ulicah te male države. Leta 2020 je imel Luksemburg namreč eno izmed največjih gostot uporabe avtomobila v Evropski uniji. Podatki so namreč kazali, da imajo na 1000 oseb kar 696 avtomobilov. Povprečje v Evropski uniji se sicer giblje okoli 560. Posledica prometnih zamaškov pa so seveda visoke emisije toplogrednih plinov, ki segrevajo ozračje, in čas, izgubljen za volanom.
Prebivalci zdaj ocenjujejo, da jim brezplačen javni prevoz v veliki meri omogoča, da avtomobile pustijo v domači garaži. "Ker je brezplačno, se je lažje odločiti in izbrati med javnim prevozom in avtomobilom," za EuroNews pripoveduje Edgar Bisenius, ki dodaja, da to pomeni, da je to zelo pozitivno za okolje, hkrati pa je praktično za prebivalce.

A kot opozarjajo številni, avtomobili še vedno kraljujejo na cestah. Kultura avtomobila je še vedno zelo prisotna in še vedno je precej težko privabiti ljudi, da se iz avtomobila presedejo na javni prevoz, ugotavlja Merlin Gillard, raziskovalec, ki je specializiran za javni prevoz.
Ker je bila shema uvedena med pandemijo covida-19, je bilo merjenje njenega učinka zahtevno. Podatki od drugod kažejo, da je vpliv brezplačnega prevoza na dosego trajnostnih ciljev minimalen. Od uvedbe brezplačnega javnega prevoza leta 2013 je estonska prestolnica Talin denimo zaznala porast uporabe avtomobilov, ponazarjajo pri EuroNews. Pomembnejši naj bi bil socialni vidik takšnega ukrepa. Luksemburški učitelj Ben Dratwicki je za takšno shemo hvaležen: "To je dobra pobuda, daje prednost javnemu sektorju in ga krepi."
V njegovih očeh je takšen sistem postal temeljna pravica. "Prevoz je temeljna pravica prebivalcev. Če imaš pravico do dela, imaš tudi pravico priti na delo brez prevelikih stroškov," razmišlja. "To je precejšen strošek, a na koncu ga plačamo vsi davkoplačevalci," pojasnjuje François Bausch, podpredsednik luksemburške vlade. "Tako je sistem bolj pravičen."
Posledično se naložbe v prometni sistem države niso upočasnile. Nov tramvajski sistem je reden in zanesljiv, prometno neoviran. Država je izvedla rekordne naložbe za izboljšanje svojega železniškega omrežja, še piše EuroNews.
Kot smo poročali, so lahko tudi nemški potniki lansko poletje za devet evrov mesečno uporabljali skorajda vsa sredstva javnega prevoza. Zadnji dan avgusta se je veliki nemški eksperiment v javnem prometu, ki so ga uvedli v času energetske draginje, končal. "To je bil velik uspeh," so ocenili pristojni. Vlaki, avtobusi in tramvaji so poleti 2022 tako prepeljali občutno več potnikov kot pred pandemijo. Rezultat pa: vsak peti potnik je znova odkril javni promet, pravijo na Deutsche Bahnu. Prav tako se je nekoliko izboljšala kakovost zraka, kaže študija Univerze v Potsdamu. Zaradi nenadnega porasta potnikov pa se seveda niso izognili nepopisnim gnečam v času praznikov in na linijah, ki vozijo do turistično zanimivih mest.

KOMENTARJI (0)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV