Časzazemljo.si
Ekologija

Z zasebnimi letali v Davos, kjer nato razpravljajo o izpustih

K.H. /22. 01. 2025 13.45

Kljub pozivom, naj se udeleženci v Davos odpravijo z vlaki oziroma bolj trajnostnimi prevoznimi sredstvi, je samo prvi dan na najbližjem letališču pristalo za 170 odstotkov več zasebnih letal, kot sicer. Že lani so podnebni aktivisti udeležence Svetovnega gospodarskega foruma obtožili hinavščine, saj so z zasebnimi leti v Davos v enem tednu proizvedli toliko emisij CO2 kot jih proizvede 350.000 povprečnih avtomobilov. Na forumu pa nato razpravljajo o tem, kako je treba zmanjšati izpuste CO2.

Davos, prizorišče Svetovnega gospodarskega foruma
Davos, prizorišče Svetovnega gospodarskega forumaFOTO: AP

V ponedeljek se je v švicarskem Davosu začel 55. Svetovni gospodarski forum (WEF), na katerem približno 2500 politikov, strokovnjakov, gospodarstvenikov in predstavnikov različnih organizacij razpravlja o globalnih izzivih. Beseda med drugim teče o konfliktih po svetu, umetni inteligenci in podnebnih spremembah. A kaj, ko vsaj pri slednji temi očitno ostaja le pri besedah. Dejanja nekaterih udeležencev so prav v nasprotju z ukrepi, ki jih zagovarja stroka za omilitev podnebnih sprememb in v nasprotju s pozivi o nujnosti zmanjšanja emisij CO2, ki jih običajno slišimo v razpravah

Organizatorji foruma so omogočili celo brezplačna potovanja z vlakom, udeležencem pa zagotavljajo dereze za čevlje, da bi jih spodbudili, da po prizorišču čim več hodijo in čim manj uporabljajo avtomobile. Kljub pozivom organizatorjev WEF in nevladnih organizacij, naj delegati v Davos potujejo na čim bolj trajnosten način, pa povečano število zasebnih letal v Švici kaže prav nasprotno. 

Podatki spletne strani za spremljanje letov Flightradar24 namreč kažejo na močno povečan promet zasebnih letal na letališčih v bližini Davosa. Na letališču v Zürichu, ki je najbližje veliko letališče, je samo v ponedeljek pristalo 54 zasebnih letal. To je 170 odstotkov več kot jih je v povprečju pristalo v minulem tednu. 

"Neposredno pred in med WEF beležimo okoli 1000 dodatnih letov. To so lahko poslovna letala, državniška letala ali helikopterji," je za Euronews Green povedal tiskovni predstavnik letališča v Zürichu.

Delegati, ki se odpravljajo v Davos, pa pogosto uporabljajo tudi druga letališča, kot so Saint Moritz, Friedrichshafen in St. Gallen-Alternheim. Tudi ta tri letališča so v ponedeljek zabeležila več zasebnih letal kot sicer. Denimo v Friedrichshafnu je pristalo za 33 odstotkov več letal kot običajno. 

Najdaljši zasebni let iz Havajev

V ponedeljek je okoli poldneva na züriškem letališču pristalo zasebno letalo s Havajev. Letalo je letelo 14 ur in 40 minut, da je premostilo razdaljo 12.404 kilometrov od letališča v Kailua-Koni do Züricha. Na istem letališču je pristalo še nekaj zasebnih letal iz Kalifornije, Seattla in Pekinga. 

Zasebna letala povzročajo največ izpustov CO2 na število potnikov.
Zasebna letala povzročajo največ izpustov CO2 na število potnikov.FOTO: Shutterstock

Kar nekaj zasebnih letov je bilo takšnih, ki so leteli na razdalji, manjši od 500 kilometrov. Kar tri letala so priletela iz Milana, ki je od Davosa oddaljen okoli 200 kilometrov zračne linije. Eno zasebno letalo je priletelo iz Genove in dve iz Pariza, čeprav obstajajo dobre in hitre povezave z vlaki. 

Težko je sicer z gotovostjo trditi, da so bili potniki na vseh teh zasebnih letih namenjeni v Davos. Veliko lažje pa je o tem ugibati pri vladnih letalih, ki so prav tako pristala v Švici. Predstavniki libijske vlade so denimo prispeli z letalom 5A-LBY, Embraer Legacy 600. Iraška vlada in poljska vlada sta za polet v Švico izbrali ogromne Boeinge 737, letala, ki so namenjena za prevoz več kot 160 potnikov, a so verjetno prevažala le peščico ljudi. 

A emisije delegatov se ne zaključijo s tem, ko letalo pristane. Številni se nato z letališča vkrcajo na helikopterje, ki jih prepeljejo direktno v Davos. S tem pa ustvarijo še dodatne izpuste CO2. Greenpeaceovi aktivisti so zato v ponedeljek blokirali dostop do heliporta Davos Lago in pozvali k "reformam, ki bodo omogočile pošteno obdavčitev premoženja superbogatih po svetu"

Aktivisti Greenpeacea v Davosu
Aktivisti Greenpeacea v DavosuFOTO: AP

"Ponovno povečanje števila potovanj z zasebnimi letali v Davos – kljub temu, da je WEF okrepil prizadevanja, da bi udeležence spodbudil k izbiri energetsko učinkovitejših načinov prihoda – pomeni, da mora WEF vidno prevzeti pobudo, ko so voditelji tam prisotni," je za Euronews Green dejala Denise Auclair, vodja nevladne organizacije Travel Smart Campaign. Prepričana je, da bi moralo vprašanje zasebnih letov in trajnostni način potovanja biti neposredno uvrščeno na agendo foruma. 

Potovanje z redno linijo bi prihranilo 87 odstotkov emisij

Poslovneži in politiki pogosto omenjajo čas kot glavni razlog, zakaj se ne odločijo za potovanje z vlakom, pač pa raje odletijo z zasebnim letalom. Toda, čeprav ta argument morda drži za delegate, ki prihajajo iz res oddaljenih krajev, kot so Havaji in ZDA, pa imajo še vedno možnost, da se vkrcajo na potniško letalo in s tem zmanjšajo svoj ogljični odtis. 

Poročilo Evropske zveze za promet in okolje iz leta 2021 je ugotovilo, da preračunano na posameznega potnika zasebna letala okolje onesnažujejo od 5- do 14-krat bolj kot komercialna potniška letala in kar 50-krat bolj kot vlak. 

Po nekaterih ocenah bi delegat, ki bi se denimo iz ZDA v Švico namesto z zasebnim letom odpravil z redno potniško linijo, prihranil okoli 87 odstotkov svojih emisij CO2. 

Na razdaljah, ki so krajše od 500 kilometrov, pa izgovorov praktično ni. Let iz Milana denimo traja približno eno uro, pri čemer ni vštet čas, ki je potreben za prihod na letališče in varnostne postopke. Z vlakom bi delegat za isto pot porabil tri ure in 12 minut, s tem, da je potovanje z vlakom udobno in omogoča potniku, da med potjo kaj postori na računalniku. 

Več okoljskih nevladnih organizacij je v odprtem pismu pozvalo k prizadevanjem za trajnostna potovanja v Davos. V njem so uporabo zasebnih letal označili za simbol globalne neenakosti glede dostopa do virov in prizadevanj, da se naslovijo globalne grožnje. "Vsako zasebno letalo, ki leti v Davos, pošilja sporočilo, da velika globalna podjetja, ki imajo vsa sredstva in moč in bi lahko bila zgled, nimajo prave volje in odgovornosti za preproste spremembe, s katerimi bi pomagale segrevanje planeta ohraniti pod 1,5 stopinje," so zapisali. 

Zasebna letala so z okoljevarstvenega vidika najslabša izbira za potovanje, saj povzročajo največ izpustov CO2 na potniški kilometer. Kljub temu, da se v zadnjih letih veliko ozavešča o pomenu bolj trajnostnega načina potovanja, je švedska univerza Linnaeus ugotovila, da so se izpusti zasebnih letal med letoma 2019 in 2023 povečali za 46 odstotkov.

"Veliko ljudi uporablja ta letala kot taksije, pri čemer se z letalom odpravijo na poljubne razdalje preprosto zato, ker je to bolj priročno," je za BBC pojasnil profesor Stefan Gossling z univerze Linnaeus. "Če nekdo z letom v eni uri proizvede toliko izpustov, kot jih povprečen človek v enem letu – samo za ogled nogometne tekme – potem to morda kaže, da ti ljudje mislijo, da za njih standardi, ki jih imamo kot svetovna skupnost, ne veljajo," je poudaril. 

Leta 2023 so zasebna letala proizvedla 15,6 milijona ton CO2, kar je enakovredno temu, da bi z bencinskim avtomobilom prevozili skoraj 64 milijard kilometrov, ocenjuje Euronews Green. Čeprav v končni računici to k svetovnim emisijam prispeva le 1,8 odstotka izpustov CO2, je pri tem ključno, da se zavedamo, da to količino proizvaja zelo majhno število ljudi. Za primerjavo: letalski promet v celoti je odgovoren za približno štiri odstotke letnih svetovnih emisij CO2, skoraj polovico od tega prispevajo torej zasebna letala. 

In še to: raziskave so pokazale, da je med leti 2019 in 2023 skoraj polovica od 19 milijonov zasebnih letov opravila razdalje, krajše od 500 kilometrov. 

KOMENTARJI (24)

Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.

PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV
Antena 22. 01. 2025 19.01
+6
Zakaj pa so video konference ???
Claus 22. 01. 2025 18.56
+5
Prepovedali bodo električne bojlerje in da se ne bi kdo ogrel na drva. Plafon še ni dosežen ampak ko bo....
Patriot78 22. 01. 2025 18.49
+7
Tako kot je v naslovu - in potem bodo meni vsiljevali el avto, pa da naj hodim peš in uporabljam javni prevoz...malo morgen. Najprej naj pometejo pred svojim prago in to temeljito, potem bom pa jaz začel pred svojim. Dam Trumpu čisto prav- vse skupaj z Ursulo, Eu, WHO je en sam nateg, metanje peska v oči.
Bolje100letBogat kot7dniReven 22. 01. 2025 18.02
+2
Mislim da so časi za zemljo minili...sedaj smo v novem obdobju...drill,drill drill... pa svetu zmagujejo ultra desničarji...zato je čas za nafto, dizle, letala,...dovolj ultra levičarstva...
vivian v. 22. 01. 2025 18.00
+5
Glavno, da smo prepovedali slamice in onemogočli normalno odpiranje plastenk in tetrapakov.
Marinček 22. 01. 2025 17.57
+4
Nihče se nebi smel ničesar držati nobenih omejitev, nobenih sporazumov pa naj vrag vzame tako nas revne kot vse bogate amen.
VSTROMAR 22. 01. 2025 17.15
-3
Ta svet drvi nekam,...vsi vemo kam,...in tega se ne da ustaviti.Navadni ljudje nimamo moči,...Začelo se je v Ameriki z Trampom,.....gorje šele prihaja.
Delavec_Slo 22. 01. 2025 17.52
+1
Ti voda teče v grlo, ko je treba resnici pogledati v oči;
Luther 22. 01. 2025 16.18
+1
WEF je skorajda mafijska organizacija. Je kupola. Te bogataše ne zanimajo ljudje. Zdaj so začeli kao opozarjati, da akumulacija bogastva v rokah nekaj ljudi ni dobra za demokracijo. Če bi želeli rešiti ta problem, bi s svojo močjo in vplivom preprečili, onemogočili vse davčne oaze in progresivno obvdačili te super bogataše. Kakšnih 70 milijonov ljudi obvladuje 99% svetovnega bogastva. To je zločin. Tako je delal Escobar in mafija.
Mirko papež 22. 01. 2025 15.53
+4
to je pa itak največja težava vsake počitnice je treba letet na drugi konec sveta da to nesposobno mularijo vlačite po svetu ker doma jim je samo dolgčas....pa vas skrbijo podnebne spremembe...ko bo najcenejša letalska karta 2000 eur bo pa mogoče drugače
Kviz 22. 01. 2025 15.43
+1
No saj večina slovencljev tudi ne gra niti nekaj metrov do trgovine peš, pa tudi najraje bi parkirali v predsobi. Toliko da ne preveč pametovat. Čeprav tudi te v Davosu ne zagovarjam, ker to so posebna vrsta svetovljanov ki jim je mar samo za sebe.
Pujček 22. 01. 2025 15.23
+3
Razpravljajo o kravjih prdcih.
biggbrader 22. 01. 2025 15.22
+2
Da bi šli saj s Pipistreli ?!
NeXadileC 22. 01. 2025 14.31
-1
A jahte?.
NeXadileC 22. 01. 2025 14.30
+0
Pa to se dogaja in ponavlja ves čas, vendar tega nihče ne sliši in nihče ne vpošteva. Pred nosom nam se postavljajo, pa nihče nič.
Blue Dream 22. 01. 2025 14.30
+0
Kot DiCaprio včasih dokler se ni zagledal v špeglu očitno
YuEscort 22. 01. 2025 14.04
+0
Keri naslovi!! A da naj gredo pes ali z avtobusom?????
NeXadileC 22. 01. 2025 14.23
-1
Točno tako naj gredo.
YuEscort 22. 01. 2025 15.49
-1
Si smesen. To niso navadni revezi s 1.500 neto mesecne place!!! Od teh ljudi so osdvisna godpodsrtva celih drzav!
VSTROMAR 22. 01. 2025 17.18
+1
1.500,....neto,pa ni zaslužek reveža...!!!!!! Mislim,da je to bolj .1250 brutto oz..slabih 900 netto....
InaB 22. 01. 2025 18.07
-1
z vlakom
YuEscort 22. 01. 2025 18.23
+1
Z samo 1.500 neto si danes REVEN! To je dejstvo! Ti se lahko tolazios,da nisi. A si!
Delavec_Slo 22. 01. 2025 14.00
+0
Aja to mi navadni vemo že ves čas, tudi teamsi obstajajo itd!!!!
Gutenberg 22. 01. 2025 15.16
+1
Po teamsih ne moreš kaviarja žret in šampanjca tankat. Pa tudi kakšne 'plačljive dame' ne moreš preko teamsov povaljati ...
Časzazemljo.si
ISSN 2630-1679 © 2025, Časzazemljo.si, Vse pravice pridržane Verzija: 1088