Podnebna konferenca COP26 v Glasgowu se preveša v drugi teden, na nebu nad Škotsko pa je že od prejšnje sobote prometno, kot že dolgo ni bilo. Že v prvih dneh konference, ko je potekal vrh svetovnih voditeljev, je po podatkih revije Forbes na letališčih v Glasgowu in Edinburgu pristalo okoli 118 zasebnih letal. Samo prvi dan konference COP26 so na omenjenih letališčih zabeležili za več kot 525 odstotkov več pristankov zasebnih letal kot v celem tednu pred tem.
Med drugim so "v skrbi" za prihodnost planeta s svojimi zasebnimi letali v Glasgow prispeli tudi številni poslovneži in javne osebnosti, kot so ustanovitelj Amazona Jeff Bezos, Bill Gates, valižanski princ Charles, monaški princ Albert in številni drugi.

To je sprožilo številne kritike in očitke o dvoličnosti ljudi, ki po eni strani poudarjajo, da se bomo za boljši jutri morali odpovedati nekaterim življenjskim navadam, tudi pogostemu letenju, medtem ko sami svojih priporočil ne upoštevajo. Njihova zasebna letala bodo proizvedla več ogljikovega dioksida, kot ga v enem letu proizvede 1600 Škotov, je za škotski Sunday Mail dejal Matt Finch iz britanske nevladne organizacije T&E.
Politiki izbrali udobje pred okoljem
Letenje z zasebnimi letali je okolju najbolj škodljiv način potovanja. Samo en let z zasebnim letalom iz Rima v Glasgow v zrak izpusti okoli šest ton CO2, lahko tudi več (ali manj) glede na model letala in njegovo težo. In skoraj vsi svetovni voditelji, ki so se pred začetkom podnebne konference na Škotskem mudili na vrhu G20 v Italiji, so med krajema potovali z zasebnimi letali.

Evropska zveza za promet in okolje je v svojem majskem poročilu zapisala, da potnik, ki potuje z zasebnim letalom od 5- do 14-krat bolj onesnažuje okolje kot potnik, ki se prevaža s komercialnim letalom, in pusti kar 50-krat večji ogljični odtis kot potnik, ki za isto potovanje izbere vlak.
Kritike so med drugim letele tudi na britanskega premierja Borisa Johnsona, ki se je po dveh dneh sestankovanja na COP26 iz Glasgowa v London vrnil z zasebnim letalom. V njegovem kabinetu so sicer očitke skušali odpraviti s poudarjanjem dejstva, da je letalo deloma uporabljalo "trajnostno letalsko gorivo", s čimer naj bi se njegove emisije zmanjšale za polovico v primerjavi z običajnim gorivom. "Pomembno je, da lahko premier potuje po državi. Očitno je, da smo bili pod velikim časovnim pritiskom," so dodali.
Očitkov se brani tudi predsednica Evropske komisije Ursula von der Leyen, ki naj bi na sestanke v članicah EU pogosto potovala s t. i. "zračnimi taksiji" oziroma majhnimi zasebnimi letali. Nazadnje se je z enim takšnih odpravila tudi v Glasgow. Sicer pa naj bi v preteklosti na tak način najmanj 32-krat potovala iz Bruslja v mesta, kot so London, Pariz in Strasburg. Največ zgražanja pa je zaradi njenega junijskega leta z Dunaja v Bratislavo. Med mestoma je le 50 kilometrov zračne linije, vožnja z avtomobilom ali vlakom pa traja le približno eno uro.
Ironično je, da so se ti isti voditelji na vrhu v Glasgowu med drugim zavezali k bolj zelenemu turizmu. Pri tem so izrazili prepričanje, da bi lahko ravno turizem postal vodilna industrija pri prehodu v brezogljično družbo, tudi s spodbujanjem okolju prijaznejšega načina potovanja.
Okoljevarstvena organizacija Greenpeace je še pred začetkom COP26 evropske države pozvala, naj spodbudijo potovanja z vlaki namesto z letali. Kot so poudarili, ima več kot tretjina najprometnejših kratkih letalskih povezav med evropskimi mesti dobro železniško alternativo. S spodbujanjem uporabe vlakov namesto letal na teh relacijah pa bi lahko precej pripomogli k zmanjšanju onesnaževanja.
"Obstaja dokaj preprost način, s katerim bi lahko Evropejci zmanjšali svoje izpuste CO2: za potovanja na kontinentu spodbujajte uporabo vlaka namesto letala in poskrbite, da bo to za ljudi lažje in cenovno ugodneje. Evropsko železniško omrežje je precej razvejano in v številnih državah sorazmerno hitro, tako že zdaj predstavlja sprejemljivo alternativo za približno polovico najbolj obleganih kratkih letalskih povezav," so sporočili iz Greenpeacea.
DiCaprio se uči iz preteklih napak
V nasprotju s politiki se je hollywoodski igralec Leonardo DiCaprio iz svojih preteklih napak naučil, da ljudje hitro zamerijo dvoličnost in opozorijo na okolju neprijazno ravnanje. DiCaprio, ki že vrsto let opozarja na okoljske probleme, se je namreč v preteklosti na okoljske in druge poslovne dogodke marsikdaj odpravil z zasebnim letalom. Mnogi so ga zato označili za ekološkega dvoličneža. Tudi na počitnice je redno potoval z zasebnimi letali in jahtami, ki za pogon uporabljajo fosilna goriva in proizvajajo veliko CO2.
Pretekle kritike so ga očitno izučile, saj je na podnebno konferenco tokrat pripotoval s komercialnim potniškim letalom.

Francoz s kolesom iz Lilla v Glasgow
Medtem ko so politiki, poslovneži in drugi "pomembneži" za pot v Glasgow izbrali udobje, tudi zato, da bi prihranili čas, pa so se številni okoljski aktivisti na Škotsko odpravili z okolju prijaznejšimi prevoznimi sredstvi.
Ekološki avanturist Benjamin de Molliens se je na pot iz francoskega kraja Lille v Glasgow na Škotskem odpravil s kolesom. Rokavski preliv je prečkal z jadrnico, med svojo odpravo pa je uporabljal zgolj stvari iz recikliranih materialov. Kot cilj si je namreč zastavil ničelne izpuste CO2 na poti.
V Glasgow se je odpravil 22. oktobra. Iz Lilla je najprej prekolesaril 128 kilometrov do pristaniškega kraja Boulogne-sur-Mer. Tam se je nato vkrcal na jadrnico, s katero je preplul Rokavski preliv. Po nekaj urah je jadrnica dosegla pristaniško mesto Dover, od koder je nato odkolesaril proti Londonu. Pot je nato s kolesom nadaljeval vse do Glasgowa, kamor je prikolesaril 1. novembra, ravno na prvi dan vrha svetovnih voditeljev.
"Cilj je pokazati, kako lahko omejimo svoj ogljični odtis, tako da začnemo pri sebi in ne z obsojanjem drugih. Ne zanemarite vsakdanjih gest, kot so ločevanje odpadkov, manj vožnje z avtomobilom, uživanje manj mesa, takšnih stvari. Ideja je, da zmanjšamo svoje prekomerne razvade," pravi de Molliens.
'Podnebnemu vlaku' zagodla narava
Številni aktivisti in udeleženci podnebne konference so se v Glasgow odpravili z vlakom. Med drugim je po Združenem kraljestvu z vlakom potovala tudi mlada švedska aktivistka Greta Thunberg.
Toda tisti, ki so se nameravali prejšnjo nedeljo iz Londona s t. i. "podnebnim vlakom" odpraviti v Glasgow, so pri tem naleteli na oviro. Na stotine delegatov in aktivistov je namreč obtičalo na postaji Euston, saj je bila zaradi podrtega drevesa glavna železniška povezava med Londonom in Glasgowom tik pred uradnim začetkom konference prekinjena.
V neurju, ki je v noči na 31. oktober zajelo osrednjo Anglijo, je drevo padlo na vozni vod na železniški progi med Londonom in Glasgowom, ki je edina neposredna povezava med mestoma."Na stotine delegatov, namenjenih na podnebno konferenco, je obtičalo na postaji Euston, ker britanska infrastruktura ni dovolj odporna na podnebne spremembe," je dogodek komentirala novinarka Cecilia Keating. Potnike so morali nato do njihove destinacije spraviti po drugih poteh.

Na 800 kilometrov dolgo pot kar peš
Skupina podnebnih aktivistov Listening to the Land se je iz Londona v Glasgow odpravila peš, s čimer so želeli na svoj način opozoriti na podnebne spremembe. Zato, da bi na cilj prispeli pravočasno, so se na okoli 800 kilometrov dolgo pot odpravili že 4. septembra.
Okoli 20 aktivistov je sedem tednov vsak dan prehodilo približno 16 kilometrov. Na poti pa so se spoznavali s tamkajšnjo naravo in ljudmi. Pri tem so se jim pridružili tudi drugi posamezniki, ki so skupaj z njimi prehodili del poti in jih tako podprli pri doseganju cilja.
"Velik del podnebnih sprememb je rezultat našega hitrega in potrošniškega načina življenja. Romanje je ravno nasprotno in nas postavi v neposreden stik z naravo. Bolj ko smo povezani z naravo, bolj si jo želimo zaščititi," je dejala ena od soustanoviteljic skupine, Jolie C. Booth.
Cilj njihovega romanja je bil med drugim navdahniti druge ljudi, da se odpravijo v naravo in se z njo znova povežejo.
KOMENTARJI (1)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV