Greenpeaceova raziskava razkriva, da se v tednu, ko se odvija srečanje v Davosu, v primerjavi s povprečnim tednom število letov zasebnih letal podvoji, emisije zasebnih letal pa se povečajo za štirikrat, so sporočili z Greenpeace Slovenija: "Predstavniki držav, menedžerji, voditelji institucij, lobisti in različni strokovnjaki se bodo v naslednjih dneh srečali v Davosu na Svetovnem gospodarskem forumu (WEF). Medtem ko naj bi WEF podpiral cilje Pariškega sporazuma, pa njegovi udeleženci v Davos potujejo, kot da je vse skupaj šala – z zasebnimi letali."
Lani najkrajši let dolg le 21 kilometrov, skupno povzročili 9700 ton CO2
Raziskava, ki jo je naročil Greenpeace International in izvedlo nizozemsko okoljevarstveno svetovalno podjetje CE Delft, je pokazala, da je v tednu lanskega Svetovnega gospodarskega foruma 1.040 zasebnih letal priletelo in odletelo z letališč, ki oskrbujejo švicarsko luksuzno smučarsko središče Davos, približno vsak drugi let pa je povezan z dogodkom. 53 odstotkov je bilo letov na kratkih razdaljah pod 750 km, ki bi lahko bili potovanja z vlakom, 38 odstotkov pa jih je letelo na zelo kratke razdalje pod 500 km. Najkrajši zabeležen let je bil le 21 km. Države z največjim številom prihodov in odhodov z letališč Davos vključujejo sosednje države Nemčijo, Francijo in Italijo, so ugotovili.

Raziskovalci so izračunali še, da so vsi leti zasebnih letal na in z letališč v Davosu med Svetovnim gospodarskim forumom 2022 povzročili skupno 9700 ton CO2, kar je enako emisijam približno 350.000 povprečnih avtomobilov na teden. Raziskovalci večino teh pripisujejo zasebnim letom udeležencev WEF. Emisije CO2 z letov z zasebnimi letali so se v enem tednu srečanja početverile v primerjavi s tedni pred in po dogodku.
'Svetovni voditelji se niso sposobni odpovedati osebnemu luksuzu'
Sara Kosirnik, predstavnica Greenpeace Slovenija izpostavlja, da romanje zasebnih letal na svetovni gospodarski forum v Davosu zelo slikovito prikazuje, kako svetovni voditelji razumejo reševanje problemov, s katerimi se sooča svet: "Očitno živimo na istem planetu, vendar ne v istem svetu. Lepih besed in praznih obljub smo se najedli. Kako naj resno jemljemo glavno temo foruma 'sodelovanje v razklanem svetu', če se svetovni voditelji niso sposobni odpovedati osebnemu luksuzu in s tem samo poudarjajo nepravičnost sveta, v katerem živimo. Glede na to, kako te konference ponavadi potekajo, bi zagotovo za podnebje naredili več, če bi preprosto ostali doma."
Da je prav omejevanje letenja pomembno z vidika podnebne pravičnosti, že dlje časa opozarjajo okoljevarstvene agencije. Kot smo že poročali, tako pri društvu za Sonaraven način Focus pravijo, da letenje bode v oči tudi z vidika globalne neenakosti. Le odstotek svetovnega prebivalstva povzroča 50 odstotkov emisij komercialnega letalstva, medtem ko več kot 80 odstotkov svetovnega prebivalstva še nikoli ni letelo: "Tako imenovani frequent flyers s svojim življenjskim stilom povzročijo kar 10000-krat več emisij od povprečnega Zemljana. Še bolj potraten je trenutno popularni vesoljski turizem. En 11-minutni vesoljski polet povzroči 75 ton emisij CO2, kar presega emisije, ki jih v celotnem življenju povzroči en predstavnik najrevnejše milijarde ljudi na svetu." Omejevanje letenja je tako pomembno tudi z vidika podnebne pravičnosti, saj bodo najrevnejši prebivalci najbolj občutili posledice podnebnih sprememb, čeprav prispevajo najmanj emisij, pravi Katja Šavc iz Focusa, ki sklene, da letenja v nobenem primeru ne moremo označiti kot okolju prijaznega.
Lahko pa govorimo o bolj ali manj upravičenih razlogih za letenje. Kot pojasnjujejo, lahko med upravičene označimo na primer obisk družine ne drugi celini, reševanje v nesrečah, občasna daljša potovanja, daljše bivanje v tujini ter varni evakuacijski let za begunce: "Mednje vsekakor ne sodijo leti na kratke razdalje, ki jih je možno opraviti po kopnem, vikend nakupovalni izleti, leti z zasebnimi letali, leti v poslovnem razredu ter nesramno poceni leti, ki spodbujajo okolju škodljivo vedenje in ne odražajo vseh družbenih in okoljskih stroškov letenja."

Na svetovni ravni je namreč ocenjeno, da prevozi turistov, pri katerih izgorevajo fosilna goriva, povzročijo kar 3/4 s turizmom povezanih emisij toplogrednih plinov. Od vseh vrst prevozov jih največ povzročijo letalski prevozi, ki so ogljično najintenzivnejši način potovanja. Vsak kilometer letalskega prevoza povzroči šestkrat več emisij na potnika kot kilometer prevoza z javnim potniškim prevozom.
Kot še dodajajo pri Greenpeace Slovenija, zasebna letala v EU niso regulirana, čeprav so okoljsko najbolj obremenjujoč način prevoza. Leta 2022 si je več držav EU prvič začelo prizadevati za vseevropsko ureditev emisij zasebnih letal, zato Greenpeace poziva k prepovedi zasebnih letal in letov na kratke razdalje z alternativnimi vlaki v EU.
KOMENTARJI (5)
Opozorilo: 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti.
PRAVILA ZA OBJAVO KOMENTARJEV