Avtomobili, avtobusi, viličarji, vlaki, čolni, motorji, invalidski vozički, ladje, letala, podmornice, celo rakete ... Cela paleta prevoznih sredstev se že zdaj lahko napaja s pomočjo vodikovih gorivnih celic. Tehnologija pa se vse bolj razvija. Zato je bila ena od osrednjih tem 13. konference Inovacija energetike '21, ki je potekala v začetku meseca, tudi uporaba vodika kot pogonskega goriva. Inovacije na tem področju je predstavil slavnostni govornik David Holderbach, strokovnjak na področju vesoljskega inženiringa in predsednik Renaultovega novega podjetja HYVIA. Predstavil je idejo razvoja nove brezogljične mobilnosti lahkih gospodarskih vozil, ki temelji na izrabi vodika.

Prihodnost e-mobilnosti brez emisij CO2 s pomočjo vodika
Kakšna je razlika med električnim vozilom na baterijo in električnim vozilom na vodikove gorivne celice? Pri električnih vozilih "na baterije" je električna energija shranjena v sami bateriji. Pri električnih vozilih na vodikove gorivne celice pa se električna energija proizvaja s pomočjo kemične reakcije med vodikom in kisikom. Ta se dogaja med vožnjo v sklopu gorivnih celic. Količina energije, ki jo lahko shranimo v takšnem vozilu, pa je odvisna predvsem od velikosti rezervoarja za vodik.
Holderbach je pojasnil, kako se lahko zeleni vodik proizvaja, skladišči in nato prek posebnih polnilnih mest uporablja za pogon avtomobilov. Prednost zelenega vodika je v tem, da ga pridobivajo z elektrolizo vode, da omogoča mobilnost brez izpustov CO2 med vožnjo, da imajo električna vozila s pogonom na vodik večji doseg in obseg mobilnosti, poleg tega pa se takšna vozila napolnijo v le nekaj minutah.
Pri Renaultu so zasnovali celoten ekosistem HYVIA, ki bo vključeval lahka gospodarska vozila, opremljena z arhitekturo z dvojno močjo (baterije in gorivne celice ter rezervoar za vodik), poleg tega pa bo inovativni ekosistem zajemal tudi črpalke za gorivo/dobavo vodika brez CO2 ter storitve financiranja in vzdrževanja voznih parkov.
Rešitve mobilnosti 'na ključ'
HYVIA ima v Franciji štiri obrate. Sedež podjetja ter oddelek za raziskave in razvoj je v Villiers Saint-Frédéricu, kjer posebna ekipa preverja zahteve za vgradnjo gorivnih celic v velikem obsegu. V Batillyju bo potekala proizvodnja modelov Master tudi za potrebe podjetja HYVIA. V Gretz Amainvilliersu pa v Renaultovem hčerinskem podjetju PVI nadgrajujejo elektrifikacijo modela Master ter izdelujejo tudi 27-tonske tovornjake na vodik. Do konca letošnjega leta bodo v tovarni v Flinsu začeli sestavljati gorivne celice in polnilne postaje za vodik.
HYVIA bo tako ponujala rešitve elektrolize, mobilnih shranjevalnikov in vodikove polnilnice, ki jih bo možno najeti ali kupiti. Njihova uporaba je zajamčeno enostavna in varna. Njihovi izdelki pa bodo na voljo po vsej Evropi.
"Odgovor na izzive mobilnosti na vodik je ponudba vozil z gorivno celico za vse vrste intenzivne rabe, a hkrati je treba upoštevati tudi celovitost ekosistema. HYVIA ponuja rešitve mobilnosti na ključ, ki obsegajo proizvodnjo, hrambo in distribucijo zelenega vodika ter široko ponudbo lahkih gospodarskih vozil. Te rešitve dajejo odgovore na nove potrebe podjetij, velikih kupcev, voznih parkov in lokalnih skupnosti v stremljenju k celovitemu energijskemu prehodu," je dejal predsednik družbe HYVIA Holderbach.
Svojo ponudbo vozil bodo dopolnili s storitvami financiranja (zakupa oziroma leasinga polnilnic in vozil) in vzdrževanja v pooblaščeni prodajno-servisni mreži Renault.
Ekosistem z bazo v Franciji med drugim temelji na strokovnem znanju podjetja Plug Power, ki je eno vodilnih na svetu na področju rabe vodika. V podjetju imajo več kot 20 let izkušenj z elektrolizo, postavili pa so mrežo z več kot 100 polnilnimi mesti in prometom več kot 40 ton vodika dnevno.
Kako deluje polnilna črpalka na vodik?
Pri prehodu na električno mobilnost imajo številni vozniki največje zadržke zaradi dosega in časa polnjenja baterij. Tukaj gre za največji preskok v navadah, saj električna vozila žal ne dosegajo prijazne uporabniške izkušnje bencinskih servisov, kamor se pripelješ, rezervoar napolniš, plačaš in se odpelješ. Vse to le v petih minutah. Temu udobju se mnogi ne želijo odpovedati. Pri gospodarskih vozilih pa izguba časa s polnjenjem lahko dobesedno pomeni tudi izgubo denarja.
Zato so vozila na vodik dobrodošla rešitev, saj omogočajo podobno hitro polnjenje. Na polnilnih črpalkah za vodik podjetja HYVIA lahko namreč vozilo napolnite v približno petih minutah, "tankanje" pa je skoraj tako enostavno kot pri klasičnih motorjih z notranjim izgorevanjem. To pa omogoča kar največjo razpoložljivost vozila.
Vendar je trenutno polnilnic na terenu izjemno malo.
Pri podjetju HYVIA želijo to pomanjkanje vodikovih polnilnic premostiti s tem, da bodo ponudili svoje polnilne črpalke s tlakom 350 ali 700 barov. Te bo možno najeti ali kupiti.
Način obratovanja črpalk je dokaj enostaven. Vodik iz njih bo bodisi pridelan na mestu z elektrolizo vode ali pa v večji količini dobavljen v cevastih cisternah na posebnih priklopnikih. Sistem vodik (H2) stisne v shranjevalnik, iz katerega ga zajema črpalka, ko polni vozila. Pri tem pa je zagotovljena najvišja varnost, saj je sistem zasnovan v skladu z vsemi predpisi.
Lahka gospodarska vozila na vodik
Čeprav so nekateri avtomobilski proizvajalci na trgu že ponudili osebna vozila na vodikov pogon, je Renault med prvimi na svetu, ki razvija program lahkih gospodarskih vozil na vodikov pogon. Poleg tega pa še proizvodnjo zelenega vodika in polnilne postaje. Vodikova mobilnost je namreč smiselna zlasti za lahka gospodarska vozila, saj je idealna za povečevanje dosega ob velikih obremenitvah in intenzivni rabi.

Prva tri vozila na gorivno celico, ki jih bo HYVIA ponudila trgu, bodo izdelana na konstrukcijski osnovi modela Renault Master:
– Master Van H2-TECH – velik furgon za prevoz blaga z 12 m3 velikim prostorom za tovor in dosegom do 500 km,
– Master Chassis Cab H2-TECH – zelo velik furgon za prevoz bolj razsežnih tovorov z uporabno prostornino 19 m3 in dosegom približno 250 km,
– Master Citybus H2-TECH – mestni minibus za prevoz do 15 oseb in dosegom približno 300 km.
Vozila so zasnovana z dvojno arhitekturo "Dual Power". To pomeni, da jih poganja tako električna energija in energija, pridobljena iz vodika. Pri vozilih z dosegom do 500 kilometrov je prvih 100 kilometrov "gnanih" z električno energijo, za preostanek pa poskrbi vodik.
V vseh vozilih so vgrajeni akumulator z zmogljivostjo 33 kWh, gorivna celica z močjo 30 kW in posoda za 3 do 7 kilogramov vodika (odvisno od različice). Sistem gorivne celice je sestavljen iz gorivne celice in tudi vseh pomožnih sistemov, ki so potrebni za njeno brezhibno delovanje, kot so denimo regulirano napajanje z zrakom in vodikom, vlaženje plina in hlajenje.
Velik dostavnik za prevoz blaga z 12 kubičnih metrov velikim tovornim prostorom in dosegom do 500 kilometrov bo na trg predvidoma prišel v letu 2022.
Sponzorirana objava