Časzazemljo.si

E-mobilnost

Pametni otoki: kako je videti energijski prehod v praksi

K.H./28. 09. 2021 11.40

Kako bo videti prihodnost mobilnosti, kaj pomeni energijski prehod in kako je videti življenje na t. i. pametnem otoku, se lahko že danes prepričamo na portugalskem otoku Porto Santo in francoskem otoku Belle-Île-en-Mer. Ker gre na obeh otokih za občutljive ekosisteme, želijo lokalne oblasti z energijskim prehodom zmanjšati emisije. Zato so pred tremi leti začeli izvajati projekte pametnih električnih ekosistemov.

Električna vozila, stacionarni shranjevalniki energije, pametno polnjenje akumulatorjev vozil in soudeležba rabljenih akumulatorjev iz vozil pri oskrbi omrežja z energijo prek dvosmernega priklopa (V2G). To so štirje stebri, na katerih temelji pametni električni sistem, ki ga v okviru energetskega prehoda uvajajo na portugalskem in francoskem otoku. 

Porto Santo pametni ekosistem

Pametni električni ekosistem je pameten, ker polnilnice prilagajajo režim polnjenja akumulatorja glede na potrebe uporabnika in razpoložljivost električne energije v omrežju. Tako se akumulatorji polnijo v obdobjih, ko ponudba energije presega porabo, še zlasti med viški proizvodnje iz obnovljivih virov. Ko poraba energije preseže ponudbo iz omrežja, se polnjenje akumulatorja prekine. Na tak način omrežje samo optimizira dobavo energije iz lokalnih obnovljivih virov. 

S pomočjo dvosmernega priklopa (V2G) električna vozila v konicah porabe omrežje oskrbujejo s shranjeno energijo. Na ta način niso zgolj električni avtomobili tisti, ki izkoriščajo prednosti pametnega polnjenja, pač pa služijo tudi kot začasni shranjevalniki energije. 

Ko je življenjska pot akumulatorjev vozil že pri koncu, se jih da reciklirati in ponovno uporabiti, saj so pogosto še vedno zmožni shranjevati znatne količine energije. Tako se jih da uporabiti v manj zahtevnih okoljih, denimo za stacionarne shranjevalnike energije. S tako podaljšano uporabnostjo akumulatorjev je možno zadovoljiti vse potrebe hranjenja energije: od družinskih hiš do pisarniških poslopij, tovarn, šol in večstanovanjskih stavb, ter samih polnilnih mest za električna vozila. 

Pametni otok Porto Santo

Porto Santo je 42 kvadratnih kilometrov velik otoček v Atlantskem oceanu, ki leži blizu Madeire. Lega, izoliranost in velikost otoka ponujajo idealne razmere za izkoriščanje energije vetra in sonca. Hkrati pa je to otok, ki je še do leta 2017 uvažal velike količine fosilnih goriv, energija iz obnovljivih virov pa je predstavljala zgolj 15 odstotkov pridobljene električne energije. 

Pametni otok

Vlada portugalske avtonomne regije Madeira je zato pred leti na otoku Porto Santo začela uvajati inovativni program trajnostnega otoka "Pametni otok brez fosilnih goriv" (Smart Fossil Free Island). Cilj tega programa pa je, da postane Porto Santo prvi pameten otok, ki je povsem samozadosten glede električne energije. 

Pomemben del tega programa je tudi pametni električni ekosistem. Dobavitelj električne energije Empresa de Electricidade de Madeira (EEM), ki je pri tem zadolžen za energijske projekte in električno mobilnost, si je za partnerja za rešitve električne mobilnosti izbral vodilnega ponudnika električnih vozil v Evropi, Skupino Renault. Cilj programa je spodbujanje energijskega prehoda na otoku. 

Na tem prvem takšnem "pametnem" otoku na svetu je vse prilagojeno za to, da so energijsko čim bolj neodvisni in da spodbujajo proizvodnjo čiste energije. Med drugim zato uporabljajo električna vozila, akumulatorje v drugem življenjskem obdobju, pametno polnjenje in soudeležbo akumulatorjev v vozilih pri oskrbi omrežja. Skupina Renault je za projekt prispevala svoja električna vozila in že preverjene tehnološke rešitve. 

Namen tega projekta je, da razvijejo model, ki ga bo možno prenesti tudi na druge otoke, eko-območja in mesta. Poleg tega želijo razviti rešitev za električno mobilnost, ki bo dosegljiva vsem. 

Renault ZOE

Projekt poteka v treh komplementarnih fazah. V prvi fazi je 20 prostovoljcev, lokalnih prebivalcev, prejelo 14 električnih avtomobilov Renault Zoe in šest Kangoojev Z.E., s katerimi opravljajo svoje vsakdanje poti. Vozila polnijo na 40 javnih in zasebnih polnilnih mestih, ki sta jih EEM in Renault namestila na otoku. 

Nato v drugi fazi vozila preidejo v obširnejšo interakcijo z omrežjem, tako da lahko v konicah električno energijo oddajajo v omrežje. Tako ta vozila služijo tudi kot začasni shranjevalniki energije.  

V tretji fazi pa rabljene akumulatorje električnih vozil uporabljajo za shranjevanje energije iz nihajoče proizvodnje elektrike s sončnimi celicami in vetrnicami na otoku Porto Santo. Tako shranjena energija napaja lokalno omrežje glede na trenutne potrebe. S tem so v Skupini Renault prvikrat dokazali tudi, da so zmožni svoje rabljene akumulatorje uporabiti tudi v njihovem drugem življenjskem obdobju kot del lokalnega ekosistema. 

Kakšni so rezultati projekta doslej?

Projekt na otoku Porto Santo se je začel izvajati leta 2018, njegovi učinki pa so že vidni. Število električnih vozil se je na otoku od leta 2017 do 2021 povečalo z 0 na 50. Delež električne energije, ki jo pridobivajo iz obnovljivih virov, se je povečal za 16 odstotkov. Količina emisij toplogrednih plinov, ki jih proizvajajo na otoku, pa je upadla za okoli 15 odstotkov. Izračuni pa kažejo, da bi lahko z nadaljevanjem projekta na otoku do leta 2030 za 10-krat zmanjšali svoj ogljični odtis. 

Pametni otok Belle-Île-en-Mer

Še en projekt energetskega prehoda FlexMobile poteka na francoskem otoku Belle-Île-en-Mer, ki leži ob južni obali Bretanje. Partnerji iz javnega in zasebnega sektorja so tam kar dve leti razvijali pameten električni ekosistem, ki je zasnovan tako, da bo zmanjšal ogljični odtis otoka in povečal njegovo energijsko neodvisnost. 

Projekt v sodelovanju s skupnostjo občin razvijajo podjetja Morbihan Energies, Les Cars Bleus, Enedis in Skupina Renault. Gre za nadaljevanje inovativnega programa "Smart Fossil Free Island", ki poteka na portugalskem otoku. 

"Ko mi je predsednik uprave Morbihan Energies Jo Brohan predstavil ta projekt, sem se zavedel, da se bomo skupaj s Skupino Renault znašli v jedru inovacij za izgradnjo novega ekosistema za trajnostno mobilnost," je ob predstavitvi projekta leta 2018 dejal Frédéric Le Gars, predsedujoči skupnosti občin Belle-Île-en-Mer.

Prebivalcem in obiskovalcem otoka je v okviru projekta od leta 2019 na voljo park električnih vozil za samopostrežen najem. Z razvojem storitev za deljeno rabo so zagotovili trajnostno mobilnost za vse. Na voljo so vozila Renault Zoe in Kangoo Z.E., ki se napajajo na polnilnih vtičnicah, ki so nameščene v bližini najbolj obiskanih krajev na otoku. 

Porto Santo pametni ekosistem

Vozila se napajajo iz viška energije, ki jo proizvajajo sončne elektrarne na strehah glavnih javnih stavb na otoku. Pametni sistem polnjenja je zasnovan tako, da se električna vozila polnijo takrat, ko stavbe proizvedejo več energije, kot je potrebujejo zase. Denimo, na streho šolskega poslopja so nameščeni sončni paneli, ki med tednom skrbijo za ogrevanje in osvetlitev razredov. Konec tedna in med počitnicami pa z njihovo energijo polnijo električna vozila.

Eden od namenov projekta je, da postavljajo lokalno pridelano energijo v ospredje, s tem lokalnemu gospodarstvu zagotavljajo večjo prožnost, hkrati pa tudi večje prihranke. Nenazadnje tudi s ponovno uporabo odsluženih akumulatorjev električnih vozil za oskrbo električnega omrežja. Električno energijo, ki jo čez dan proizvedejo sončne elektrarne, ponoči uporabljajo predvsem za ogrevanje počitniških bungalovov. S tem lokalnemu gospodarstvu omogočajo možnost dodatnega zaslužka, saj lahko naselje podaljša turistično sezono, ki so jo doslej močno omejevali stroški za centralno ogrevanje.

Da Renault ni samo proizvajalec vozil, ampak se aktivno vključuje v širše projekte s ciljem, da se zmanjšajo emisije in človekov vpliv na okolje, so pokazali tudi v odročni vasici, ki leži sredi Pirenejev. Vasica Appy na jugozahodu Francije je namreč postala prva vasica v Franciji, kjer 100 odstotkov prebivalcev uporablja zgolj električne avtomobile.

 

 

Sponzorirana objava

UI Vsebina ustvarjena brez generativne umetne inteligence.
Časzazemljo.si
ISSN 2630-1679 © 2025, Časzazemljo.si, Vse pravice pridržane Verzija: 797