Smo na točki, ko po eni strani proizvajamo preveč odpadkov, po drugi strani pa kritično primanjkuje nekaterih surovin. Zato je ključno, da razmišljamo o tem, kako lahko proizvedemo čim manj odpadkov in te izkoristimo ter ponovno uporabimo kot surovine za nove izdelke.
Trajnostno, reciklirano in samooskrbno so koncepti, ki postajajo vse pomembnejši tudi pri odločanju potrošnikov, predvsem tistih ekološko bolj ozaveščenih. Tega se zavedajo tudi proizvajalci avtomobilov, ki vse svoje sile usmerjajo v razvoj električnih in okolju prijaznejših vozil. Pri tem pa ne gre le za zmanjšanje izpustov – mnogi gredo še korak dlje in skušajo v proizvodni proces vpeljati čim več elementov krožnega gospodarstva.
Z inovativnimi postopki do novih (recikliranih) materialov
V Franciji so za potrebe avtomobilske industrije razvili povsem nov industrijski postopek, ki temelji na krožnem gospodarstvu. Gre za kratek proizvodni postopek tekstila brez kemične in toplotne predelave, ki ima za kar 60 odstotkov manjši ogljični odtis od običajnih proizvodnih postopkov za obdelavo tkanine. S tem postopkom so razvili edinstveno tkanino iz 100-odstotno reciklirane snovi. Ta edinstven patentiran tekstilni izdelek iz varnostnih pasov, tekstilnih ostankov in recikliranih plastenk so uporabili pri opremi novega električnega avtomobila Renault Zoe.
Razvoj tega novega industrijskega postopka se je začel že leta 2015. Gre za projekt, v katerem so svoje znanje združili strokovnjaki iz Skupine Renault, francoskega podjetja za izdelavo mikanih niti Les Filatures du Parc in francoske podružnice vodilnega svetovnega dobavitelja avtomobilskih sedežev Adient Fabrics France, razvoj pa sta podprli tudi francoska agencija za okolje in upravljanje z energijo Ademe ter francoska regija Oksitanija.
Rezultat tega sodelovanja je povsem nova tkanina, ki je izdelana iz odsluženih varnostnih pasov, tekstilnih ostankov iz avtomobilske industrije in poliestrskih vlaken iz recikliranih plastičnih steklenic (PET). S to novo tkanino so prevlekli skupno osem kvadratnih metrov površine v novem renaultu zoe (različici Zen in Intens): med drugim sedeže, armaturne plošče, konzole prestavne ročice in obloge vrat. Tkanina nudi veliko udobja, je lahka za čiščenje in odporna na UV-žarke.
"Ob premagovanju izziva energetskega prehoda ima industrija ključno vlogo, ki jo mora odigrati s spreminjanjem proizvodnih metod in zmanjšanjem svojih vplivov na okolje. S podporo naših partnerjev Filatures du Parc in Adient Fabrics dokazujemo, da je možno uporabiti krožne in konkurenčne razvojne modele, ki so osredotočeni na vire, hkrati pa pridobiti dragoceno konkurenčno prednost v obdobju, ko postajajo razpoložljivost in stroški surovin resnično strateško vprašanje. Ta pristop prispeva k zavezanosti Skupine Renault k zmanjšanju vplivov na okolje vsakega vozila v celotnem življenjskem ciklu in k zmanjšanju skupnega ogljičnega odtisa za 25 odstotkov v letu 2022 glede na leto 2010," pravi Jean-Philippe Hermine, direktor za okoljsko strategijo in načrtovanje Skupine Renault.

V podjetju Filatures du Parc se že 15 let ukvarjajo s proizvodnjo reciklirane preje iz rabljenega tekstila, ki je namenjena predvsem za prevleke in obloge pohištva. "Danes to pomeni več kot 60 odstotkov naše dejavnosti, naš cilj pa je sčasoma doseči 100 odstotkov proizvodnje. Prepričani smo o primernosti tega odgovornega družbenogospodarskega modela, ki temelji na načelih krožnega gospodarstva, za omejevanje vpliva na okolje in ohranjanje naravnih virov v prihodnjih letih. K nadaljevanju v tej smeri spodbujamo vse svoje partnerje in z njihovimi ustvarjalnimi ekipami tesno sodelujemo pri razvoju okoljsko zasnovanih izdelkov," je pojasnil poslovodja podjetja Fabrice Lodetti.
Adientov proizvodni obrat v kraju Laroque d'Olmes je tudi središče odličnosti v raziskavah in razvoju. Leta 1955 ga je ustanovil Michel Thierry. V zadnjih 20 letih se v tem obratu ukvarjajo izključno z izdelki za avtomobilsko industrijo, pri čemer se posvečajo predvsem razvoju izdelkov z veliko dodano vrednostjo. Poleg tradicionalnih in ekološko zasnovanih tkanin za avtomobilsko industrijo namreč v podjetju preučujejo tudi druge nove tekstilne izdelke in postopke, ki bi lahko odprli nove poti za podporo strankam pri njihovih tehničnih in okoljskih ambicijah.
"Razvoj tkanin z reciklažo izdelkov v kratkih zankah, kakršna je tkanina za novi ZOE, je nedvomno prihodnost naše panoge. Veliko možnosti obstaja tako v avtomobilski industriji kot v drugih sektorjih te dejavnosti, ki bo zagotovo sledila takšnemu pristopu tako zaradi okoljskega, pa tudi etičnega in gospodarskega vidika," pravi Mathias Daynie, direktor tovarne Adient Fabrics v kraju Laroque d'Olmes.
Ker gre za povsem inovativno prejo iz 100-odstotno reciklirane snovi, sta Skupina Renault in podjetje Filatures du Parc skupaj vložila patentno prijavo.
Kako poteka postopek izdelave te tkanine?
Vsi partnerji projekta imajo svojo nalogo v industrijskem postopku za pridobivanje te nove tkanine. Skupina Renault s pomočjo svoje hčerinske družbe Renault Environment, ki je specializirana za krožno gospodarstvo, zbira odslužene materiale za drugi življenjski krog. Tako zbirajo denimo odrezke varnostnih pasov, ostanke proizvodnje deviških tkanin za avtomobilski sektor in druge surovine.
Nato te surovine predajo podjetju Filatures du Parc, ki je zadolženo za izdelavo preje in v katerem so s pomočjo finančne in tehnične podpore projekta razvili novo industrijsko linijo za cefranje vlaken. To linijo so morali prilagoditi trdoživosti varnostnih pasov, kar je bistven korak pri pripravi surovin in optimizaciji dolžine vlaken.
Ko vlakna iz varnostnih pasov in tekstilnih ostankov razrežejo in scefrajo, jih pomešajo s poliestrskimi vlakni iz plastenk. Ta zagotovijo kohezivnost vlaken. Vse skupaj pa potem obdelajo z nizom postopkov mikanja. S to tradicionalno tehniko s pomočjo sistema naglo vrtečih se bobnov z zelo finimi jeklenimi konicami izdelajo nove niti. Zaradi obsežnega strokovnega znanja v podjetju so torej lahko razvili postopek, s katerim brez kemične ali toplotne predelave nečistoč očiščena vlakna razpletejo, razdelijo, napnejo, vzporedno poravnajo in na koncu zvijejo.
Iz te preje nato v obratu Adient Fabrics France, ki je del Skupine Adient (največjega dobavitelja avtomobilskih sedežev na svetu) in je le 120 kilometrov oddaljen od predilnice, stkejo blago za avtomobilske prevleke ter izdelajo prevleke sedežev in ostale tekstilne obloge za notranjost avtomobilov.
Poleg recikliranih vlaken pri Renaultu uvajajo krožne zanke tudi za druge surovine, denimo za baker, plastiko, platinoide, železne in barvne kovine in podobno. Tako denimo novi avtomobil Renault Zoe vsebuje tudi 17,5 kilograma reciklirane plastike. Del te plastike je uporabljen tudi za vidne dele opreme prostora za potnike, kot so okrasne obloge iz polipropilena.
Z družbama Renault Environment in Gaia pri Renaultu razvijajo še vrsto drugih dejavnosti v krožnem gospodarstvu. Med drugim imajo denimo tudi obrat za obdelavo izrabljenih vozil, predelavo kovin, popravilo, obnovo ali recikliranje električnih akumulatorjev ter tovarniško obnovo mehanskih sklopov in drugih rabljenih komponent.
Sponzorirana vsebina