Pred nakupom novega avtomobila se mnogi sprašujejo, ali je že čas, da "preklopijo" na elektriko. A dokler električne polnilnice še niso na vsakem koraku, je razumljivo, da marsikdo s takšno odločitvijo okleva. Toda obstaja tudi srednja pot, ki ponuja zanesljivost avtomobilov z motorjem na notranje izgorevanje in vse prednosti vozil na električni pogon.
Renault, ki je vodilni na področju serijske proizvodnje električnih vozil, je namreč našel srednjo pot z inovativnimi hibridnimi pogonskimi sklopi E-TECH, ki so učinkoviti, cenovno dosegljivi in okolju prijazni. Navdih in znanje pri razvoju svojih hibridov pa so črpali iz formule 1.
Povezava med dirkaškim svetom in svetom serijskih vozil je večplastna. Od rekuperacije energije in njene rabe, do uporabe inovativnega samodejnega (dirkaškega "dog box") sekvenčnega menjalnika z več načini delovanja, kar je novost pri serijskih avtomobilih. "Cilj je izkušnjo vožnje na električni pogon in uživanje v njej približati čim širšemu krogu ljudi, saj se kupci v tem času odločajo vedno bolj pragmatično, razumno, pronicljivo in preudarno," pravijo pri Renault Slovenija.
Ko avtomobilski šport da navdih za serijske avtomobile
Renaultova hibridna tehnologija E-TECH je plod vrhunskega znanja inženirjev formule 1. Takšno tehnologijo imajo namreč tudi slavni dirkalniki. Seveda pa so jo za brezskrbno uporabo v vsakdanjem življenju ustrezno "obrusili" in "obrzdali", tako da zagotavlja brezskrbno, udobno in okolju sprejemljivo vožnjo.
Kaj imata skupnega hibridni pogonski sklop E-TECH v serijskih modelih in hibridni pogonski sklop, ki ga Renault uporablja v formuli 1? "Predvsem so si glavne komponente obeh pogonskih sklopov zelo podobne. Vsak od njih ima po en motor z notranjim izgorevanjem, dva elektromotorja in en akumulator. Ta inovativna arhitektura odpira vrsto možnosti, kar zadeva rabo vsake komponente. Vozimo lahko v povsem električnem načinu, kot na primer model ZOE, ali zgolj z motorjem na notranje izgorevanje, kot v "običajnem" avtomobilu, ali pač z mešanico teh dveh načinov delovanja, v kateri, na primer, z električno močjo pomagamo motorju z notranjim izgorevanjem," pravi Nicolas Espesson, inženir, odgovoren za optimizacijo zmogljivosti pri Renault Sport Racing.
Ta arhitekturna podobnost med dirkalnikom formule 1 in avtomobilom s pogonskim sklopom E-TECH omogoča rabo razpoložljive energije na enak način, pa naj gre za električno ali fosilno energijo. "To upravljanje z energijo je zelo pomembno in omogoča prioriteto polnjenja akumulatorja, ko je ta prazen. Prav tako električno energijo dovaja elektromotorjema, ko je akumulator poln, da s tem zmanjšuje porabo goriva in obenem povečuje užitek v vožnji. Ta edinstvena arhitektura nam v povezavi z inteligentnim energijskim upravljanjem omogoča bistveno zmanjšanje porabe bencina," poudarja Espesson. Zahvaljujoč takšnemu delovanju se vsakič, ko proizvedena energija presega potrebo po njej, njen višek prenese in shrani v akumulator.
Tako kot pri dirkalniku formule 1 se namreč tudi v Renaultovih hibridih ob upočasnjevanju vožnje in zaviranju kinetična energija zajema in pretvarja v električno energijo, ki polni akumulator. Med vožnjo po avtocesti pa algoritmi upravljanja z energijo začnejo polniti akumulator tako, da motorju ukažejo delovanje v optimalnem območju vrtljajev. Viški energije, ki nastajajo ob tem, se nato ob močnejšem pritisku stopalke za plin lahko porabijo za razbremenitev motorja z notranjim izgorevanjem ali za zagotavljanje povsem električnega pogona med mestno vožnjo.
Prednosti dirkaškega menjalnika
Tudi za inovativni samodejni sekvenčni menjalnik, ki zagotavlja izredno odzivnost, so navdih črpali iz dirkalnikov formule 1. Tako imenovani dirkaški menjalnik "dog box" brez sklopke omogoča speljevanje in začetek vožnje izključno na elektriko, saj je povezan z elektromotorjema. Zaradi takšne zasnove so opazno zmanjšane prekinitve pospeševanja med prestavljanjem, česar smo denimo vajeni pri motorjih na notranje izgorevanje. To pa izboljšuje udobnost vožnje in zmogljivosti pri pospeševanju. V formuli 1 takšno gladko prestavljanje pomeni prednost, saj je manj sunkov in posledično manj izgube oprijema.
"Dirkaški sekvenčni ("dog box") menjalnik se odlikuje z zelo veliko učinkovitostjo, saj v njem ni delov, ki bi se drgnili med seboj. Ta tehnologija je že dolgo v rabi v formuli 1, saj zagotavlja zelo nizko raven trenja. Še bolj kot v formuli 1 je bil pri pogonskem sklopu E-TECH poglavitni izziv zagotoviti gladko prestavljanje, saj motor nima sklopke. To je bilo mogoče z rabo obeh elektromotorjev, ki zelo natančno regulirata hitrost vrtenja menjalnika, s tem pa omogočata gladko prestavljanje. Edinstvena arhitektura tega menjalnika, ki je obrodila več zelo inovativnih patentov, elektronski upravljalni enoti avtomobila omogoča, da sproti izbira najprimernejše prestavno razmerje, s katerim povečuje učinkovitost delovanja," pravi strokovnjak formule 1 Espesson.
Optimizacija porabe energije
Kombinacija dveh elektromotorjev, inovativnega menjalnika z več načini delovanja in motorja z notranjim izgorevanjem omogoča kar se da optimalno porabo energije v različnih načinih delovanja. Odsotnost sklopke pri menjalniku omogoča, da se avto prižge izključno na električni pogon, s čimer je manj izpustov. Poleg tega pa elektromotor takoj razvije največji navor, kar pomeni odlično odzivnost pri speljevanju in pospeševanju avtomobila.
Renaultova tehnologija E-TECH omogoča, da lahko motorji delujejo neodvisno ali skupaj pri usmerjanju pogonske moči na kolesa ali v akumulator. Pogonski sklop svoje motorje in njihovo izhodno moč poganja glede na potrebe po pospeševanju in pogonski moči, prav tako pa glede na priložnosti za polnjenje akumulatorja. Pri tem pa so prehodi z enega načina delovanja v drugega med samo vožnjo komaj opazni in od voznika ne zahtevajo nobenih posegov. Hibrid vse to "preklapljanje" počne samodejno, tako da izbere najprimernejši način delovanja za trenutne okoliščine. S tem pa optimizira izpuste in porabo goriva.
"Rekuperacija energije med zaviranjem omogoča "brezplačno" polnjenje akumulatorja, prav tako pa tudi zmanjšuje potrebo po rabi zavor in s tem zmanjšuje njihovo obrabo," pravi Espesson. To zajeto energijo lahko ponovno uporabimo za premikanje avtomobila ob speljevanju, ne da bi za to izgorela ena sama kapljica goriva.
Renaultove hibride je tako možno voziti v popolnoma električnem načinu, samo s pogonom motorja z notranjim izgorevanjem, kar pride v poštev denimo na avtocesti, ali pa s kombinacijo obeh, ko so potrebni odločni pospeški, denimo pri prehitevanju. "Malo težje si je predstavljati, da se lahko akumulator polni med vožnjo. Temu se v svetu formule 1 reče "overload". Seveda vozniku za to ne bo treba pritiskati stopalk za plin in zavore hkrati. Toda ta način, ki je nekako v nasprotju z našo intuicijo, omogoča delovanje motorja z notranjim izgorevanjem pri optimalnih vrtljajih, njegovo moč izrablja za pogon avtomobila, morebitne viške energije pa sproti usmerja v polnjenje akumulatorja za kasnejšo rabo," še pojasnjuje strokovnjak za formulo 1.
Skupina Renault stremi k temu, da ponudi trajnostno mobilnost za vse. Uvedba teh novih pogonskih sklopov je korak k uresničitvi te vizije. "Trdo delamo. Ne le zato, da bi en človek vozil bolje, ampak zato, da bi se vsi peljali dlje," je glavno sporočilo njihove nove globalne oglaševalske kampanje, v kateri pa so izpostavili prav vpletenost strokovnjakov iz sveta formule 1 v razvoj svoje hibridne in električne tehnologije. V televizijskem oglasu tako spremljamo zgodbo inženirke, ki skuša uskladiti družinsko življenje in strast do svojega poklica. Zgodbo pa spremlja legendarna pesem Roberta Palmerja "Johnny and Mary", ki se je spomnimo še iz oglasov za Renault 5, ki smo jih na slovenskih ekranih spremljali v 90. letih prejšnjega stoletja.
Do leta 2022 nameravajo v družbi množično elektrificirati svojo paleto vozil in ponuditi osem povsem električno gnanih modelov ter 12 elektrificiranih modelov (hibridov in priključnih hibridov).
Sponzorirana vsebina